AffiliateBazar.nl

Het grootste overzicht van Nederlandse affiliate programma's
  • Home
  • Affiliate marketing
  • Netwerken
  • Artikelen
    • Affiliate marketing
    • Website promotie
    • Social media
  • Boeken
  • Tools
  • Veelgestelde vragen
    • Begrippenlijst
Categorieën
  • Auto's & Motoren
  • Boeken, CD's & DVD's
  • Cadeaus & Gadgets
  • Casino
  • Computers & Software
  • Dating
  • Dieren & Planten
  • Electronica
  • Erotiek 18+
  • Eten & Drinken
  • Financieel
  • Games & Spelletjes
  • Gratis & Prijsvragen
  • Health & Beauty
  • Huis, Tuin & Wonen
  • Internet & Hosting
  • Kinderen & Ouders
  • Kleding
  • Mobiel & Telecom
  • Sport & Vrije Tijd
  • Uitgaan
  • Vakantie & Reizen
  • Warenhuizen
  • Werk & Opleiding
  • -----------------------------
  • Programma details
Advertentie
Volg ons
HyvesFacebookTwitterRss
San Antonio Web Design
top 20 cps
  • Boox | 12%
  • Bruna | 10%
  • Canal Digitaal | € 25
  • Cheap Tickets | € 20
  • Cosmox | 5% - 6%
  • Direct Movie | 15%
  • Dokteronline | 10%
  • Gameduell | € 25
  • Greetz | 15%
  • Hi | € 30
  • Hunkemöller | 5%
  • Invito | 5%
  • Navteq | € 15 + 7%
  • Rush Commerce | 30%
  • Sixt | 5%
  • Unibet | 30%
  • Usenet Xtreme | 14%
  • Velgenshop | 13%
  • WSPA | € 14
  • Zigiz | € 7
Top 5 CPC
  • Arke | € 0,08
  • Energie Direct | € 0,10
  • Energievergelijker | € 0,05
  • Cosmox | € 0,03
  • Illy Caffé | € 0,05
Advertentie
Home | AffiliateBazar Artikelen Affiliate marketing Beloningssystemen voor affiliate marketing feed-image

postheadericon Beloningssystemen voor affiliate marketing

woensdag 23 juni 2010 14:53 | Afdrukken | E-mailadres

Beloningssystemen voor affiliate marketingHieronder vind je de meest voorkomende beloningssystemen die voorkomen in de wereld van online marketing. De termen die vaak gebruikt worden zijn:


• Cost Per Click (CPC);
• Cost Per Lead (CPL);
• Cost Per Mille (CPM);
• Cost Per Sale (CPS).


Cost Per Click (CPC)

De kosten per klik (cost per click, cpc) methode is vooral bekend van Google's Adwords programma. Je stelt als adverteerder een bepaald budget vast voor een bepaalde banner of linkcampagne en iedere keer dat iemand op jouw afbeelding of link klikt betaal je een vergoeding aan de affiliate dan wel aan het advertentie- of affiliatenetwerk waar je een campagne hebt ondergebracht. De hoogte van de vergoeding kan vaststaan of variëren, al naar gelang de gebruikte techniek.


Cpc staat los van het succes van je campagne. Het kan best zijn dat er duizenden bezoekers naar je product doorklikken, maar als ze het aanbod niet interessant vinden wordt er niets gekocht en ben je toch geld kwijt aan advertenties. Als het je om naamsbekendheid gaat dan maakt dat natuurlijk niet uit, dat kan ook een expliciet doel zijn van een affiliatecampagne. Maar wil je de kosten van je affiliatecampagne relateren aan de omzet die het oplevert, dan kun je beter uitzien naar een andere beloningsstructuur.


De kosten per klik methode kan wel fraudegevoelig zijn. Op het moment dat een concurrerende adverteerder of een affiliate die wat bij wil verdienen eens flink op jouw links en banners gaat klikken dan kan je dat aardig wat kosten. Gelukkig zijn de meeste affiliatenetwerken in staat om deze frauduleuze clicks weg te filteren.


Cost Per Lead (CPL)

De kosten per lead (cost per lead, cpl) zijn de kosten die een adverteerder maakt voor een lead, zoals een offerteaanvraag of een ingevuld contactformulier. Als het goed is beschik je als adverteerder over statistieken die je helpen met het bepalen van de gemiddelde waarde van een offerte aanvraag. Op basis daarvan kun je dan je affiliate commissie bepalen.


Die commissie kan aardig oplopen (zo bieden sommige reisbureaus € 35 commissie per geboekte trip), maar vergeet niet dat na de click-through en de conversie er nog een offertetraject volgt, waarbij een deel van de prospects alsnog afvalt.


Dit systeem is niet altijd volledig te automatiseren. Uiteindelijk zal de adverteerder aan moeten geven of een bepaalde click ook echt tot een bevestigde boeking of aanschaf heeft geleid. Dat maakt de cpl eveneens tot een potentieel fraudegevoelig vergoedingsysteem. Immers, de adverteerder kan tegen zijn affiliates zeggen dat er wel veel clicks waren, maar dat er maar weinig succesvolle leads uit volgden, ook al is dat in werkelijkheid anders.


Cost Per Mille (CPM)

De term cost per mille (cpm) stamt af uit het pre-internet advertentietijdperk, maar je komt hem in de wereld van online marketing weer veelvuldig tegen. De cpm zijn de kosten per duizend vertoningen van een tekstlink, banner of productafbeelding. Als een affiliate(netwerk) op cpm basis advertentieruimte verkoopt voor € 20 dan wil dat zeggen dat je twintig euro betaalt voor elke duizend keer dat je promotie-uiting getoond wordt.


Cost per impression (CPI)
De kosten per vertoning (cpi, ook wel cost per view of pay per view genoemd) is de vergoeding die de adverteerder betaalt voor
iedere keer dat een banner of tekstlink vertoond wordt op de website van een exploitant. De term cpi wordt weinig meer gebruikt, cost per mille (kosten per duizend vertoningen) is gangbaarder.


Effective cost per mille (eCPM)
Een afgeleide van cpm is de Effective Cost Per Mille (eCPM). Deze wordt alsvolgt berekend: eCPM = (totale inkomsten / vertoningen) * 1000. De eCPM wordt vaak gebruikt om de effectiviteit van verschillende advertentienetwerken met elkaar te vergelijken. Op het moment dat een adverteerder € 250 betaalt voor 45,000 vertoningen, dan is de eCPM van deze campagne 250/45.000) * 1000 = € 5,60.


Cost Per Sale (CPS)

De kosten per verkoop (cost per sale, cps) is het beloningssysteem bij uitstek binnen de affiliate marketing. De adverteerder betaalt een commissie over elke gerealiseerde verkoop. Meestal een percentage van de omzet of een vast bedrag per sale. Een affiliate (of advertentienetwerk) krijgt dus pas betaald op het moment dat de adverteerder inkomsten genereert.


Cost per action (CPA)
De verzamelnaam voor cost per sale en cost per lead is cost per action.


Wanneer gebruik je welk beloningsstructuur?

De keuze voor een beloningssysteem (of combinatie van systemen) hangt af van je marketingdoelstellingen. Je kunt het beste per view vergoeden als je geïnteresseerd bent in het promoten van je merk (branding) of de introductie van een nieuw product. Als je uit bent op offerteaanvragen of profielen van bezoekers, kun je beter kiezen voor cost per lead (CPL). Wil je de directe verkoop op jouw site verhogen, vergoed dan per transactie (cost per sale/CPS). Een combinatie van vergoedingen is met name interessant indien je wilt investeren in een langetermijn relatie met je affiliate.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Verstuur
Annuleren
JComments
Deel deze pagina met 
 Hyves  Facebook  Twitter  Nujij  Email | Meer
Banner

ADVERTEREN | PRIVACY | LINKS | RSS rss-icon | CONTACT 

 

Copyright © 2010 - 2011 AffiliateBazar - Onder reservering en voorbehoud van alle rechten